09 november 2007

I slask vi traska

Det är fredag, sitter med slapp obefintlig kroppshållning i soffan och tittar trött på katten som är fullständigt skogstokig.
I förtvivlan försöker hon få mig att, som hon, hoppa mellan ryggstöd på soffa och fåtöljer men förgäves.
Matte är pömsig och just nu världens tråkigaste.

Just nu längtar jag efter snö, redigt mycket snö.
Norrland är förbaskat mörkt, därför uppfanns snön.
Den var tänkt att komma i mitten av oktober och smälta bort lagom till midsommar.
Men ett allvarligt programfel har uppstått och allt är ur balans.
Global uppvärmning eller solens inverkan, spelar ingen roll...
Marken ska vara vit i november!
Inte 5 plusgrader med en doft av daggmask i luften.

Men kanske inte just i morgon mellan 7 och 14, vi ska ut och köra hästtransport och då får snöstormarna gärna vänta.

I går kom den, debatten jag väntat på länge.
Ska människor i åldern 80 plus behöva visa legitimation på Ica för inköp av lättöl inför paltfest?
För en tid sedan hade jag en man framför mig i kassan i en av stans Icabutiker.
Skulle tippa på att han uppnådde myndig ålder ungefär samtidigt som landstigningen vid Normandie.
Mannen skulle köpa två dosor snus, men blev nekad, eftersom han inte kunde bevisa att han var gammal nog genom att visa leg.
Hade jag inte varit så förbaskat feg hade jag för första gången i mitt liv öppet langat snus till den stackars äldre mannen. Men jag stod bara tyst och skämdes å byråkratins vägnar.

Själv tillhör jag ålderskategorin som blir smickrad och mer än gärna visar leg om någon halvblind kassörska skulle misstänka mig för minderårig.
Och visst är det bra att de är hårda på alkohol- och tobaksåldersgränserna i butiker.
Men det här känns bara löjligt.

Det blir en tidig kväll för Maria, Akademisk ridning i Bodan i morgon och det passar bra för jag är ofattbart trött.

/Maria

Inga kommentarer: