04 november 2007

Modern teknik och bio

Ja alltså, det här inlägget ska inte handla om modern teknik på bio, utan om modern teknik samt att vi ikväll har varit på bio. Men vi börjar med den moderna tekniken...
Det har ju iofs funnits ett tag, men de som känner mig mer ingående vet att jag trots mitt yrke inom IT-branschen ändå är något av en bakåtsträvare, ni vet det där om att det var bättre förr osv osv. Men man har ju två barn (plus en sambo) som är lite mer på G när det gäller nyheter.
Och om jag någon gång kommer till saken så är det Skype jag talar om. Ni vet säkert vad det handlar om, att ringa till varandra med hjälp av en programvara på datorn och via nå't som tydligen kallas för internet prata den vägen istf att använda en telefon.
Makalös manick må jag säga. Och gratis är det också...
Sedan dottern med sambo flyttade till E-tuna och bara (som många ungdomar nuförtiden) har mobilabonnemang, blir det lite dyrt att hålla kontakten. Men en kväll ringde sonen från S-vall och tyckte att nu var det dags att vi började Skajpa istället.
Så då gjorde vi det. Och det kan bara rekommenderas. Dessutom, om man har webkamera, kan man dessutom se varandra under tiden. Mycket bra. Idag t ex så skajpade sonen från Thailand, dit han släpat med sin bärbara MacBook, så man fick se att de lever och har det bra. Som sagt, bra grej.

Bio då, vi var ju iväg för tre veckor sedan och såg Järnets Änglar, och idag såg vi Solstorm. Märkligt att de två senaste filmer vi sett varit svenska och båda utspelar sig i Norrbotten, dock inga likheter i övrigt kan jag säga. Som norrlänning är det lite speciellt att se filmer med historien förankrad här uppifrån. Man blir lite patriotisk, och Solstorm var emellanåt bedövande vackert filmad. För att vara en svensk kriminalhistoria (baserar sig på Åsa Larssons roman med samma namn) var den helt okej. Enda problemet är väl att de "stora" skådespelarna som är med aldrig ens försöker lägga sig till med ens en antydan till dialekt som härstammar härifrån. Å andra sidan kanske det är lika bra, det skulle kanske kunna bli lite löjligt om de försökte...

Som kuriosa i sammanhanget kan jag nämna att Åsa Larssons mamma var rektor på skolan i Byske under några år på 90-talet, så båda barnen (och jag) har haft med henne att göra. Detta kan läggas in under "Jag-mötte-Lassie" kontot.

/ Håkan

Inga kommentarer: