29 november 2007

En mycket bra dag

Sitter i soffan och känner mig oerhört nöjd.
Lägenheten är storstädad och det finns inget bättre än att få sätta sig med trötta ben och njuta av nytvättade golv och ording o reda,
De enda katthår som finns i lägenheten nu är de som sitter kvar på Zelda och ca 3 kilo i dammsugarpåsen.

Så nu, 1:a advent, kan du komma. Jag är redo.
Som med allt annat i vår lägenhet så är det där med julpynt minimalistiskt tilltaget.
På lördag kväll kommer två adventsljusstakar och tre julstjärnor att plockas fram.
Dagen före jul kompletteras detta med 1 st. golvtomte och en tomteluva.
Jag vägrar fortfarande i sten att byta gardiner inför jul!

Ett av mina samtal i Helpdesk idag var ett sånt där samtal som får hjärtat att slå något fortare.
En ekonom som hade problem med Excel.
Ekonomer använder Excel på en nivå som vi vanliga dödliga aldrig ens kommer i närheten av, och när de ringer och säger att de har problem med en mycket viktig budgetfil blir man i det närmaste vettskrämd.
Användaren var förtvivlad och jag tänkte att det är ingenting mot vad hon kommer vara när hon inser att jag inte kan hjälpa henne.
Men nu kunde jag det.
Felet hade inte med filens enormt komplicerade kalkyler att göra utan en enkel inställning i Excel.
Det löste sig på mindre än en minut och när hon insåg att allt hennes arbete var räddat började hon nästan gråta och tackade mig som om jag hade räddat hennes liv.
När samtalet var slut satt jag med en stark go'känsla i magen och mådde bara så bra.

Om någon undrar varför jag trivs så bra i Helpdesk, varför jag valde att gå från att jobba med servrar och system som drifttekniker till att prata i telefon med våra användare hela dagarna så har ni orsaken här.
Ett sånt här samtal kan jag leva på hur länge som helst.

Och idag har vi köpt chokladkalender, för det har jag hört att det ska man ha, så att man vet när det är jul.
Chokladkalender is the shit!
;-)

Go'natt!
/Maria

Inga kommentarer: