18 januari 2006

Ufo i Skelleftetrafiken

Tänk er Korsvägen i Göteborg, 16.30 en tisdagseftermiddag. 2 decimeter snöslask och blanka sommardäck.
Verkar det lite stressande?
Då har du inte kört bil i Skellefteå!

Efter 1.5 år som Skelleftebo måste jag få utrycka min förtvivlan över hur fruktansvärt det är för en sörlänning att köra bil i denna stad...
Tänkte försöka beskriva en del trafikfenomen så att ni kan förstå hur jobbigt det är.

- Hastighetsbegränsning
Hastighetsbegränsningar är till för att hållas, detta innebär att du inte bör köra för fort, men framförallt inte FÅR köra för sakta.
I stan gäller 50km/h, varken mer och definitivt inte mindre. Detta oavsett om du befinner dig på en parkeringsplats, mellan 2 rödljus (med 20m mellanrum) eller i hårt trafikerade korsningar mitt i stan.

- Högerregeln
Denna regel är skriven i sten och fullständigt underbar, det innebär nämligen att du helt kan sluta att vrida ditt huvud till vänster. Efter att ha haft körkort i 5 år har vänstervridfunktionen på ditt huvud helt slutat fungera, detta gör dock ingenting eftersom HÖGERREGELN finns.
Och kom ihåg, du får absolut inte sakta in så att du kör under 50km/h.

- Omärkta huvudleder
När du nu ovan lärt dig att det är lika straffbart att bryta mot högerregeln som det är att skjuta skarpt på ICA, är det dags att lära sig att det trots allt finns undantag.
Dessa undantag är gator som följer älvens rikting, oavsett annan skyltning. Men! Bara enligt hälften av stadsborna, så det gäller att snabbt lära sig vilka som utsett dessa huvudleder, annars kan det lätt smälla... i 50km/h.

- Blinkers
Blinkers är på norrländska bilar ett extra tillval som är mycket dyrt. De är dessutom extremt strömkrävande så använd dessa endast i nödfall. (Strömmen behövs nämligen på alla de extraljus som ska vara monterade framtill och på taket på bilen, dessa ljus bör för övrigt helst inte släckas ner vid möte av andra bilar)
Använd blinkers enligt mottot: "De som känn mig vet vars jag ska".
Och framförallt, använd ALDRIG blinkers i rondell.

- Rödljus
Rödljusen i Skellefteå har två tidsinställningar. Den ena har ett intervall som kraftigt överskrider tiden för tomgångskörning, den andra är så kort att det är omöjligt att inte köra mot rött. Dvs. halva bilen kör mot grönt, andra halvan mot rött.

Lägg till ovan nämnda punkter att alla som är uppväxta med 8 månaders vinterväglag har ett otroligt välutvecklat sinne för hala vägbanor.
Skulle de stöta på en stackars sate som lärt sig köra bil på regniga västkustvägar och därför tar det något lugnare när blixthalka råder, så är de enligt lag skyldiga att ingripa. Detta genom att
köra upp tätt inpå, hänga sig på tutan, vid första bästa (läs sämsta) tillfälle köra om, veva ner rutan och räcka finger.
Detta ingripande är mycket viktigt och kallas civilkurage.

Puh, detta blev ett långt inlägg men det var skönt att få det ur sig. :-)
Hej då och krama varandra i trafiken!
/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att det låter som Göteborg. Men ni behöver inte vara rädda att möta en spårvagn som bara dyker upp mitt på vägen.

Linus Brännström sa...

hahahaha