24 september 2006

Avdelningsfest

I fredags var det dags för IT-avdelningens årliga avdelningsfest.
Med den enda förhandsinformationen att vi skulle befinna oss utanför Brinken kl. 16:00 bar det iväg med buss till okänd ort.
Att hitta avlägsna platser i norrland är inte svårt, och till en sådan for vi.
Närmare bestämt till Piptjärn.
Bred asfaltsväg blev smal asfaltsväg, som slutligen blev knappt framkomlig grusväg.
När vi klev ur bussen var det som att kliva direkt in i kulisserna för inspelningen av Jägarna.
Vi bjöds på hembakt bröd med fläsk, stekt på murikka och kokekaffe.
Det var norrländskt, primitivt och vansinnigt gott.

Eftermiddagens aktiviteter var två och inget jag provat tidigare.
Lerduveskytte och fyrhjuling.
Vi var dock snälla mot arrangörerna och lät de flesta lerduvorna falla till marken i bibehållet skick.

Vad gäller 4-hjulingen var jag innan mycket skeptisk till om jag skulle klara av det.
Jag är inte som mina norrländska kollegor uppväxt med skoteroverall som extrahud och att ta sig fram i skogsterräng på ett brummande monster var... intressant.
Men, bortsett från att jag fastnade med åbäket på en stubbe, och kort därefter höll på att flyga av i ett dike så tog jag mig iallafall runt.
Jag visste ju trots allt att fordonet kunde ta sig fram genom det mesta.
Detta hade en annan kollega demonstrerat ett stund innan genom att med precision parkera i den omsorgsfullt uppriggade matplatsen.

Efter en stunds kaos och med en enorm lättnad att det inte var jag som haft svårt att hitta bromsen, gick vi in i stugvärmen och fortsatte kvällen där. Till tonerna av gamtjo åt vi rökt, saltat och kokt norrlandsmat för att då och då tömma tarm och blåsa på utedasset som låg ute i beckmörkret.
Det gammeldagsa temat höll i sig och blev allt eftersom kvällen gick till en resa bakåt i evolutionen som gjorde oss mer och mer primitiva, för att på bussen hem kulminera i ett stabilt apstadie.

Efterfesten på krogen hoppade jag över. Det var fredag, jag var trött och mycket nöjd med kvällen.

/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter hel mysigt :)