03 september 2006

Rummet kröker sig kring kommande valångest

Hösten är här!
Det märks på löven som börjar falla, mörkret som sänker sig allt tidigare på kvällarna men kanske mest på veckornas hastighet.
En semestervecka i juli kan tyckas gå fort, men det är ingenting jämfört med en arbetsvecka i september.
Man går upp, stressar sig igenom arbetsdagen, kommer hem, äter, tränar, ser på TV och går till sängs... x 5.
Därefter 2 dagars vila, där en av dagarna går åt till tvätt, strykning, veckohandling och annan planering inför nästa arbetsvecka.
Tiden måste helt enkelt gå olika fort olika tider på året...

Har precis läst ut David Bodanis' bok E=mc2.
Huvudet är fullt av funderingar på krökta rum, universums undergång, svarta hål och det oerhört sjuka i atombombstillverkning.
En bra bok, även om jag inte riktigt kan hålla med om att den var lättläst (Relativitetsteori for Dummies...) , iallafall inte om man gett sig den på att försöka förstå de vetenskapliga begrepp som beskrivs.
Nåväl, nästa bok på läselistan är Elektricitet, av samma författare.
Dessvärre ser jag att även denna bok har samma upplägg som E=mc2, dvs. ständiga hänvisningar till noter som står i längst bak i boken.
Ett evigt zappande mellan text och noter var lite jobbigt, men man vänjer sig.

Om två veckor är det val.
Valångest!
Om man har svårt att bestämma sig för vilket pålägg man ska ha på smörgåsen, hur ska man då kunna bestämma sig för vem man vill ska styra vårt land...
När det var folkomröstning för medlemskap i EU poströstade jag eftersom jag pluggade på annan ort.
Några dagar före valdagen hade jag sådan gruvlig ångest för vad jag röstat, att jag på valdagen åkte hem och bad att få ändra min röst.
Kan tyckas löjligt...det var ju bara en röst, men för mig var det jätteviktigt att kunna stå för mitt val.
Att det blev en massa merjobb för valförrättarna fick gå. Den pinsamheten kunde jag leva med.

Nåväl, vi får se vem som får min röst, det enda jag är säker på är att jag ska rösta.
Det är viktigt att man utnyttjar sin demokratiska rätt att få vara med och bestämma.

/Maria

Inga kommentarer: