16 september 2006

Drag under galoscherna!

Sitter och ser på ett av 3:ans underhållningsprogram, Extra, Extra.
Denna gång med gästerna Bert Karlsson och Göran Hägglund i vardera lag.
En av frågorna som Görans lag fick nyss var vad Ny Demokrati's slagdänga hette från tiden då det begav sig.
Denna låt är nog för många antingen fullständigt okänd eller åtminstone ordentligt bortglömd.
Men inte för mig!
För mig är detta partylåten nummer 1.
Häng med, häng med, med BertIans.
Detta mästerverk, på kasettsingel, har på många av våra fester i Uddevalla spelats på högsta volym. Ivrigt har vi alla, hoppandes upp och ner på golvet skrålat med i den politiska texten.

En text som talar om att vi ska hänga med, kämpa och slåss och hata allt förmynderi.
Om renare luft, sänkta skatter, lägre moms på mat, drag under galoscherna och att allt som krävs är bara lite sunt förnuft!

Kasetten finns tyvärr bara i ett enda exemplar, hos en av våra vänner i Uddevalla.
Bandet är nästan sönderspelat och på senaste nyårsfesten var det mycket nära att vår partylåt uteblev helt. Lyckligtvis fick vi bandet att fungera, men det är nog bara en tidsfråga innan det är ett minne blott.
Det har visat sig vara omöjligt att hitta den på nätet och jag betvivlar att den finns att få tag ens i de mest välsorterade skivbutiker.












Bert Karlsson och Ian Wachtmeister (1991) Anders Holmström/PRB

Ny Demokrati har aldrig varit ett alternativ för mig i valet, men de har iallafall gjort en hysteriskt rolig partylåt.

Ja, i morgon är det dags att klä sig fint och gå till val.
Jag har bestämt mig och det känns bra. Förhoppningsvis slipper jag att drabbas av ångest när kuvertet väl är nerdimpat i lådan, men man vet aldrig.

/Maria

3 kommentarer:

Gurra sa...

Jag letar fortfarande efter låten då och då.

Sofia sa...

Hej!

Eftersom jag varit med på dessa fester så vet jag ju vad du pratar om.

Men visst är det konstigt att man tänker "Party"!!! när man hör Ny Demokratis slagdänga!

Men vilka "mulla-fester" vi har haft...har varit lite dåligt med dessa nu det sista. Visserligen hade de en uppe hos Louise i Havstensund förra helgen...men jag orkade kände inte för något party just då...så jag blev hemma. Men det verkade som om de hade haft himla kul!

Kram kram!!

Anonym sa...

Ja för tusan denna höjdar låt har givit oss många glada stunder!!