26 december 2008

Höautomatsinlägg

Annandag jul och de andra sover.
Det är bra att de sover. Sömnen har en läkande kraft på förkylda kroppar.

Ja, alla sover inte... lånekatten gör sitt bästa för att väcka de andra genom att skrikande bära runt på benvärmare, vantar och koftor.
Väntar bara på att hon ska börja släpa runt på möblerna oxå så att vi kan nyttja henne för kommande flytt.

Detta inlägg tillägnas Elisabeth, som ville se bilder på höautomaterna som de byggt i Bodan.
Vet inte om de går att köpa någonstans, dessa är iallafall hemmasnickrade.

---> Framsida: Automaten består av två fack. Matas uppifrån och töms ut via luckorna i botten.

---> Lunchluckan har öppnats och bakom mig står en hungrig häst.

---> Baksida. Zem smaskar hö.

---> Undersida. Luckorna hålls uppe av magneter när strömmen är på.

---> Branddörrsmagnet.

---> Timern som styr ström på eller av, en enhet till varje lucka.

Idag har jag en hästfri dag.
Funderar på att åka till jobbgymmet och träna.
Leos träning är jag noga med... men min egen kropp förfaller allt mer.
Troligtvis är där fullt av andra kommunanställda med julmatsångest. Vi får se, kanske kommer jag på bättre tankar.

/Maria

5 kommentarer:

Elisabeth sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Tack!

Oerhört smart och avancerat.. Klart imponerad är jag :)

/Elisabeth

Anonym sa...

Hej, Hittade "originalet" till foderautomaten på Boleprodukter, visste att jag sett den någonstans. www.boleproducts.com kolla under djurhållning och höhäckar/foderautomat. /Karina

Christian sa...

Hej,

Ska bygga en automatisk foderautomat med 12v timer, elektromagnet (bilbatteri), solceller.

Har du mått på ditt bygge och ev koppingsschema?

Såg ut som du har en dyr timer?

Kan du maila om du har nått material, mått? cwall@cwall.se

Per sa...

Jag vill be om samma sak. Kan du skicka måttet på själva lådan är du snäll. Jag ska bygga en med två luckor som du har med. Jag har två frågor. Kan du öppna varje lucka separat om du gör det har du flera kanaler på timern? Och sedan undrar jag om du har magneter som är permanenta när de inte är spänning på dem.
Svara mig helst på

Gothe@gotesson.be