23 december 2008

Julstämning?

Så, då var jobbet färdigjobbat, stallpysslet färdigpysslat, middagen uppäten, chokladasken öppnad och fötterna placerade på soffpallen.
Om nu bara grannen slutar renovera i lägenheten intill och Håkan blir frisk så kanske den kommer... julstämningen.
Ju mer hysterisk denna högtid tenderar att bli desto svårare har jag för att komma in i den rätta stämningen.
Som om köphysterin inte vore makaber redan som den är, ser våra väna arbetsgivare till att vi får lönen dagen innan julafton så att vi ska hinna bränna upp även det mesta av januarilönen.
Tur för affärsmännen för det fungerar verkligen... det var ganska olidligt på stan idag.
Och om paniken och stressen jag såg i människornas ögon är det som kallas julstämning så är jag nog lika glad att den uteblir ett tag till för egen del.

Undrar om de tre vise männen var lika stressade över de gåvor som skulle införskaffas till det lilla Jesusbarnet.
Undrar om de sprang runt vilsna och glosögda med gråten i halsen i jakt på den rätta julklappen till vår Frälsare...och önskade att de kunnat få nästa månadskamel utbetalad liiite tidigare för att kunna köpa några klappar till.

För er som möjligtvis glömt bort det - eller skrämmande nog kanske inte känner till det - så firar vi faktiskt jul av den enkla anledningen att Jesus föddes för drygt 2000 år sedan.
Självklart?
Ja, kanske. Men det är så lätt att glömma bort när vi stressar runt som galna för att bränna så mycket pengar och handla så mycket mat som möjligt, allt för att hinna komma i julstämning.

Egentligen borde jag kanske skämmas för att jag inte har rullat en endaste köttbulle, griljerat nått grisarsle eller ens kokat knäck.
Ibland önskar jag att jag var en kvinna av den mer traditionella sorten, som lyckades plocka fram den där enorma kraften som måste finnas för att kunna daska fram ett dignande julbord bestående av 713 olika rätter... men just nu inte.
Just nu är det ganska skönt att veta att morgondagens middag består av fläskfilégryta och klyftpotatis.

Jag önskar er en riktigt God... stämningsfull och lugn, Jul.
Kramar!

/Maria

Inga kommentarer: