17 december 2008

Top 4 googleträffar

Med intresse följer jag ibland vår besöksräknare och vilka google-träffar som leder stackars förvirrade surfare hit.
Att de mest konstiga sökningar når fram får mig ibland att oroas, stundtals rodna, över innehållet i vår blogg.

Men top 4 listan är ändå ganska harmlös. Och med top 4 menar jag dagliga sökträffar.

1. B12-brist
Nog måste det väl ändå finnas läkemedelsvetenskapligt bättre lämpade sidor rörande detta ämne än en blogg skapad av en medelålders tant med vitaminbrist.
För er som undrar och har frågat via kommentarer (med reservation för mina bristande kunskaper i läsandet av läkarjournaler, men å andra sidan - den som tolkar allt på internet som fakta lider av större problem än vitaminbrist)
Referensvärdet för S-kobalaminer (som, om jag förstått det rätt, var det som indikerade att jag led av B12-brist) är 150-700 pmol/L. Mitt värde låg på 65.
En period av mitt liv som jag sov, deppade, tappade hår och kände mig allmänt risig.
Nu knaprar jag Behepan och mår finfint!

2. Katt kissar blod
En sökning som går i perioder. Det verkar som om landets katter just i månaderna november-december lider av kraftiga urinvägsbesvär.
Om ni som söker träffar detta inlägg så har vår lilla fröken varit frisk i blåsan sedan vi bytte foder. Royal Canin Urinary S/O - svindyrt veterinärfoder, som fungerar.
Dessutom håller hon vikten, innehållet i kattlådan blir och luktar mindre och hon tycker att det är gott.

3 - Snäll mot magen mat
Ja, haha, kommer ni på vår blogg om ni vill ha tips om mat som är snäll mot magen så tycker jag synd om er. Sökningen träffar rätt för att jag för ett tag sedan försökte återuppta 5dagars-perioder av fasta, något som i mitt tidigare liv fungerade bra för mig. Men som denna gång misslyckades kapitalt efter 2 dagar, inte för att jag inte kan leva utan mat utan för att jag inte kan leva utan snus.
Tragiskt men sant.
Den mat jag äter är högst troligt inte snäll mot magen, men min mage har lärt sig acceptera att jag äter det jag tycker är gott... gärna fett, naturligt fett men i lagom mängd.
Vill man vara snäll mot magen ska man nog inte bara satsa på matintag utan se över sitt liv överhuvudtaget. Stress är värre än "osnäll" mat... i alla fall för mig!

4 - Arlaharen
"Visste du att om du inte dricker mjölk varje dag, så kommer Arlaharen och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen" lyder texten med tillhörande taskigt tecknad hare med pistol. Obskyr mjölkpaketshumor.
Ingen aning om var den kommer ifrån, men det är humor ändå... på nått sätt.

/Maria

Inga kommentarer: