30 december 2008

Näst sista dagen på året

Håkan var först på väckarklockan även i morse, men lyckligtvis hade jag garderat mig genom att även ställa larmet på mobiltelefonen som jag gömt under en fåtölj, så idag kom vi oss faktiskt upp i tid.
Märkligt hur en så morgontrött människa kan vara så vansinnigt snabb vad gäller att slå av väckaren. Jag hinner aldrig ens höra den.

Red ut en längre tur med Leo idag. Jag vill passa på att utnyttja dagsljuset de dagar jag kan och det är ganska mäktigt att rida ut i soluppgång.
Man kan tro att nedanstående bild är samma som från julafton, men den är från i morse. Faktum är att vi haft denna himmel varje dag i en veckas tid.
Men gärna för mig, inget man tröttnar på...

---> Dagens vy från Leos koja.

---> Morgonpömsiga hästar.

Uteritten gick bra, men jag är fortfarande inte helt och hållet bekväm med att rida ut själv om jag ska vara ärlig. Men vi jobbar på det, tillsammans. Han tränade sina flyktreflexer ett par gånger när vi mötte ett gäng skidåkare samt när han fick se kossor han inte riktigt tyckte sig känna igen.
Däremot är soptunnorna numera ofarliga. Detta bevisade han genom att gå fram och hälsa på varenda en han såg (vilket var ganska många eftersom det var sophämtningsdag). Men jag lät honom hållas. Bättre han undersöker saker som skapar huvudbry i hästhjärnan, än att han ska tro att det är något vi måste undvika.
Skönast av allt är dock att han är fullständigt likgiltig till motorfordon. Vi mötte två traktorer, en sopbil samt en röd gammal Mazda utan ljuddämpare.
Han lyfte inte ens på huvudet åt dem.
Att han kan skvätta till för en brädhög eller en gammal lada känns mer okej än om han skulle kasta sig ut framför en förbikörande bil.

Ett annat moment vi måste träna på är det där med galopp. Leo anser nämligen att kort, långsam galopp är för mesar. Galopp är en snabb gångart och ska så vara.
Det ska gå fort, fort, fortare, fort.
När jag håller in honom vill han tjåla ner huvudet och springa ännu snabbare.
Jag är lite för mesig och att bränna järnet genom byn känns inte så begåvat, så det blev bara små korta snuttar med 20-25 steg i galopp. Får han springa längre blir effekten att han ökar och ökar och blir till slut ganska svårstoppad.
Kul med en pigg häst - men nästan lite väl spännande ibland :-)

Vi har även under dagen firat Håkans mamma som fyller år samt trängts en stund med folk på stan.
Har fyllt fyra flyttlådor till och senare i kväll ska det ses på hockey och spelas Plump.
De fick storstryk igår när vi spelade Alfapet så idag ska jag tydligen få igen.

---> Kul spel!

/Maria

Inga kommentarer: