20 mars 2006

Att bejaka sin Tourettes

Varför kan jag inte, trots att jag faktiskt är intresserad, komma ihåg saker jag läser som hör till vanlig allmänbildning, när jag så lätt kan memorera ovidkommande strunt?
Varför sitter Povel Ramels sångtexter djupt inpräntat i min skalle medan 2:a världskrigets historia nästan gått mig helt förbi?
Varför kan jag rabbla Gardells monolog "Mormor gråter" men inte räkna upp USAs presidenter?

Jag kan inte skylla på dåliga anlag. Min mappa, pappa och bror sitter och löser Allers A-korsord när jag själv sitter och skrynklar pannan till Lekande Lätt-korsord.
Mina vänner och min sambo skulle enkelt klara sig i Postkodsmiljonären medan jag själv skulle ha förbrukat alla livlinor efter tre frågor.

Hade jag kunnat säga att det beror på bristande intresse ändå, men så är inte fallet.

Men jag har en teori...
Läste nyss en artikel om Tourettes.
Att forskare har tittat på djupt liggande centra i hjärnan, sk. basala ganglier.
Nya rön säger att dessa ganglier fungerar som en broms, som stoppar oönskade rörelser, men att bromsen hos Tourettepatienter är trasig.

Jag misstänker att jag lider av en kraftig Anti-Tourettes.
Att mina basala ganglier inte bara bromsar utan kraftigt tvärnitar.
Dvs. att min hjärna anstränger sig så kraftigt med att låta bli att utstöta könsord, jamningar och trumpetande så att den helt enkelt inte orkar med vanlig normal inlärning.
Detta skulle i praktiken innebära att om jag bara släpper loss och låter min Tourette löpa amok riktigt ordentligt, skulle jag snart kunna rabbla Nationalencyklopedins innehåll utantill.

Låter det vettigt?!
Ska skrida till verket redan i morgon.
Vi ses i Jeopardy!

MJAAAAAAAAAAAAAAAAUUUU!!!!

/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.

Alltså, hetsa inte med att lära dig ne utantill. för vilket är bästa partytricket? jag röstar på galenskaparna och povel. serru. Miau.