04 mars 2006

Saker som irriterar...

Det var lääänge sedan jag hade ett gnällinlägg, så nu är det dags. Håll i er, för nu kommer jag inte att vara snäll. Här är några saker som stör mig:

* Bittra käringar som kör med butikspersonal. Vem är det som gett vissa äldre kvinnor rätten att fnysa och himla med ögonen så fort en yngre expedit inte är tillräckligt snabb enligt dem?

* Sportjournalister på kvällstidningar. Nästan allt ska handla om sidohändelser istället för att referera själva sporten. Varför? Och så fort en svensk överraskat och lyckats bli bland de tio bästa i nå't event så är han/hon ett guldhopp i kommande VM eller OS. Varför?

* Varför måste man uppge sitt personnummer i tid och otid? OK för banker och sjukhus/myndigheter, men varför måste man blottlägga det för att hyra en simpel DVD? De kan väl lägga upp sitt register på telefonnummer eller nå't. Tänk PUL, personuppgiftslagen. Skulle förvåna mig om alla småbutiker har tillstånd från DI för att hålla ett personregister.

* Hundägare. Varför tar vissa hundägare upp träcket efter sin gullvovve och lägger det i en plastpåse, för att sedan släppa påsen rätt ner på gatan?

* Personer som säger "Jag äter BARA kyckling och fisk" och samtidigt kallar sig vegetarianer. Uppmaning: Kolla upp den rätta beteckningen!

* Vissa idrottsföräldrar. Som gammal fotbolls-/innebandytränare har jag ofta förundrats över hur en del föräldrar fullständigt tappar allt förstånd över vad som är rätt och fel. Stackars vissa domare, de har det inte lätt. De dömer rätt men i vissas ögon alltid fel, om det drabbar det egna barnets lag. Skämmes...

* På förekommen anledning: Alltför nitiska parkeringsvakter.

* Åsså till sist ett kanske känsligt ämne, men det hoppar jag över, eftersom min sambo i detta fall censurerat mig... :-)

Nej, nu ska jag ta och lugna ner mig ett tag och ladda upp för Vasaloppet imorgon. För övrigt kollade jag på damernas 45-kilometerslopp idag. Mycket imponerande kört av norskorna Marit Björgen och Hilde G Pedersen. Respekt! Det är Marit på bilden.










/ Håkan

Inga kommentarer: