05 januari 2009

Energi och överraskningsfika på golv

Red ett träningspass akademiskt med Leo på morgonen idag.
Det blåste lite vilket gjorde honom en aning pillrig.
Perfekt! - tänkte jag och utnyttjade pillrigheten för att plocka fram energi och träna tramp.
Tramp, som på min och Leos nivå mest ser ut som om hästen dragit i sig två helrör brännvin och vinglar runt med ett och annat benlyft.
Men ändå... vi är ju bara nybörjare i trampskolan ännu.

Hur som helst - man får det man ber om.
När vi kom till ett visst hörn av ridplanen bad jag om energi och fick därmed allt han hade (studs, vingel, trampelitramp och ett litet bocksprång), i gengäld fick han mycket beröm och godis.
Vilket i sin tur fick till följd att han ballade ur fullständigt varje gång vi gick in i samma ridplanshörn - För att kort därefter stanna och vrida huvudet bakåt för att ta emot välförtjänt karamell.
De som säger att hästar har liten hjärna kan omvärdera sina åsikter. Hästar köper läget och drar slutsatser fort. De lär sig blixtsnabbt vad som gäller för att få beröm och godis.
Höger hörn = Sprattla med benen och studsa = Människan nöjd och belåten = "Bra"-ordet, klapp och gott i magen.
Sista delen av träningspasset fick därmed ägnas åt att träna "Gå lugnt och fint med sänkt huvud genom sprattelhörnet".
Efter ca 8 gånger trillade den poletten ner.
Stackarn, det är inte lätt att veta vad som gäller.

Pja - tids nog får vi finslipa tekniken, men återigen, jag är glad att jag sitter tryggt uppe i portugesasadeln. Under den kan han få sprattla på bäst han vill.

Eftermiddagen ägnades åt urstädning av den nya lägenheten och även om den var hyffsat städad innan finns det alltid ställen som missas. Dessutom vill jag alltid torka ur själv innan jag ställer in våra grejer.

Mitt upp i allt fejande fick vi överraskningsbesök av Carina och Magnus med dotter som hade med sig gofika. Detta avnjöts storligen på golvet i vårt tomma vardagsrum.
Som om inte min kära kollegas underbara hembakt vore nog hade de även med sig släpet som vi ska köra grejer i. Vilket innebär att Håkan slapp åka och hämta det i morgon.
Underbara människor som gör sånt där. Tack!!

Det blir ingen hockey för mig i natt. Även om jag hade varit väldigt intresserad så ska jag upp tidigt i morgon.
Håkan däremot kanske sitter uppe och ser, det märker jag i morgon när jag ska ruska liv i honom då han lovat att skjutsa mig till stallet i ottan. ;-)

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trampelitramp och studselistuds. Gör en glad! /Karina

Maria och Håkan sa...

Haha, jo... vi får väl se om det finns någon energi kvar till kursen i morgon ;-)
/Maria