06 januari 2009

Skiftgång på Annastigen

Kursdag i Bodan idag.
Leo skötte sig exemplariskt, iallafall 1:a passet. Pass två blev en studsig färd då kamrat Zem gick iväg på promenad och Leo blev upprörd för att han inte fick följa med.
Som igår utnyttjades sprattlet till att träna tramp, trav och ett litet försök till skolgalopp.
Energi ska utnyttjas när man får den gratis.
---> Öppna och sluta på voltspår, ett ekipage i djup koncentration.

Medan jag var iväg och roade mig hela dagen slet Håkan på med flytten. Slipade köksväggarna och med hjälp av hans systerson flyttade hela vårt förråd, våra bokhyllor och alla hittills packade flyttlådor.
När vi möttes en stund hemma var han blöt av svett och med en oroväckande stirrig blick.
Han har gjort en heroisk insats, dessutom med kraftig sömnbrist pga. nattens hockeymatch, och beordrades i säng medan jag själv for upp till lägenheten.

Nu är 10 flyttlådor uppackade, det mesta i köket diskat, torkat och inställt och bokhyllorna återigen fyllda. Jag sparade det roligaste till sist.
Att få sortera in böcker är mycket gemytligt och återigen funderar jag på varför jag inte valde bibliotikarieyrket.
För varje flytt vi gjort funderar jag alltid över ordning och kategorisering.
Och den knivigaste frågan återstår - Kan man ställa pocket ihop med vanliga böcker?
Som det är nu har jag inte vågat ta steget fullt ut, vilket innebär att vi kan ha flera böcker av samma författare där de riktiga böckerna står i en hylla och pocketarna i en annan.
Finns det någon regel som säger att pockets inte får stå med andra böcker?
Eller är det bara patetiskt pedanteri som gör att det ser bättre ut att ha dem för sig?
Jo här pratar vi I-landsproblem på riktigt hög nivå!

Hur som helst är det skönt att det nya hemmet börjar ta form.
Jag trivs redan väldigt bra när jag är där och längtar tills söndag när vi flyttar dit på riktigt.
Måtte vi bara få resten av tapeterna innan helgen så att allt kan bli färdigt innan dess.

/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har mina inbundna böcker i en bokhylla och pocketböckerna i en annan. Jag har hört att det är helt okej att blanda friskt, men i mina bokhyllor funkar det inte alls. Mjau!