29 januari 2009

Ta hand om sig själv

Högen av flexplustimmar har växt ytterligare under veckan så idag bestämde jag mig för att ta ledigt på förmiddagen.
Min första tanke var givetvis att stå upp tidigt och få en halvdag tillsammans med Leo i dagsljus.
Men när jag gick till sängs sent igår så ändrade jag planen och bestämde mig istället för att använda tiden till en välbehövlig sovmorgon.
Vet inte när jag senast fick sova ut riktigt ordentligt och tro mig, det behövdes.
10 timmars sömn och en hel förmiddag bara för mig själv... underbart.

Passade även på att lyssna på Uneståhls avslappnings-CD och lyckades under en stund helt koppla bort förbindelsen mellan hjärna och kropp. Detta tillstånd av total avslappning är det inte ofta jag når men idag lyckades jag och det låste upp en hel del spänningar i ryggen.
När jag sträckte på mig efteråt small det i varenda kota i ryggraden.
(Tyvärr valde katten att klumpedunsa upp på min mage i slutet av övningen så jag väcktes lite abrupt, men hon kunde ju inte veta att jag just då inte hade förmågan att spänna magmusklerna och ta emot henne.)

Det känns som jag på något sätt i kom i fas med mig själv under dagen.
Flytten, jobbet och hästen har tagit all min tid det senaste och det har börjat kännas i kroppen.
Leo fick givetvis sitt under kvällen, men ibland måste man helt enkelt stanna upp och ta hand om sig själv.
Sätt på dig syrgasmasken själv först, innan du hjälper andra... gäller nog livet i allmänhet.

Godnatt!
/Maria

1 kommentar:

Gun-Britt och Mosse sa...

Så sant. Alpha, Beta Theta och Delta - olika hjärnvågor med olika uppgift, uppstår vid olika tillfällen och ger olika tillstånd.
Imorgon är det kurs - ska bli kul - hög vakenhetsgrad är det som gäller då :-)