15 januari 2009

Fluffig päls

Idag har skit skottats!
Har blivit beroende av ett visst mått fysiskt arbete som det innebär att ha häst.
Framförallt vad gäller sömnen.
Hade mycket svårt att somna igår, trots att jag var så trött.
Så, idag tog jag gladeligen grepen och kärran och skottade ut Leos och Trixis samlade dagsverk.
Trevligt, men kallt!
-21 stod termometern på ute i Bodan och ja, luften var lite sträv att andas in.
(Ändå frös jag inte lika mycket som jag gjort under dagen sittandes i ett svinkallt kontorsrum.)

Leo har fortfarande inte fått bära täcke i vinter.
Detta innebär att hans päls nu är helt sanslös. När jag tog in honom i dag var den tjock och fluffig som en nyskakad ryamatta.
Jag bävar för den kommande våren när allt detta fluff ska bort.
Pälsfällningen som dessutom brukar innebära en kraftig klåda för stackars hästen.

Men det blev ingen ridning idag.
Jag har min köldgräns vid -20.
Hade kunnat köra Annikas variant och rida barbacka för att nyttja hästkroppsvärmen, men Leo är just nu inne i en fas i vår akademiska träning där han vill testa förmågan att omvandla sin skjutkraft framåt till uppåt... men även åt sidorna, bakåt och lite hur som haver.
Så det får vänta med barbackaridningen tills sprattlet är lite mer kontrollerat.

/Maria

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Förra våren använde jag en pälsskrapa som jag köpt hos Dalpraktiken.
Ponnyerna har ju enorma pälsar men det var ett nöje att skrapa bort den :)
Tror islandsfolket använder något liknande.
Såg att de inte finns i lager nu men pälsen lär väl sitta ett tag till :)

Maria och Håkan sa...

Menar du en sådan där fällborste, för 189kr?
Ska maila och beställa en direkt, pälsen lär sitta ett tag till i den här kylan men det är skönt att ha den när det behövs.
Förra våren slet jag med en ryktsten och det tog tid att bli av med allt och ja, han kommer att vara 15 gånger lurvigare i år. :-)Tack för tipset!
Maria