06 februari 2006

Damunderkläder

Jag vill berätta om en liten iakttagelse som jag har gjort.
Det har hänt, tro det eller ej, att jag stundom har befunnit mig någon av de affärer som säljer underkläder till kvinnor. Detta i avsikt att köpa något vackert till min sambo. Har man tur lyckas man till och med köpa något som hon kan tänka sig att ta på och använda. Vad jag har förstått är dock att BH:ar kan vara lite vanskligt att köpa, eftersom det inte bara hänger på att storleken är rätt, utan här spelar flera saker in för att plagget ska vara schysst att bära.

Nåväl till saken, vad som slagit mig är vad som händer när man, som man, kommer in i butiken och börjar strosa runt bland resårer och spetsar av allehanda material och färger. Jo, det är blickarna som slängs efter en av expediterna. Det KAN ju bero på mitt lufsiga yttre, orakad och dan som man är, men det känns som om de tänker: "Jaha, här har vi ett pervo som ska in och pilla på de nya stringtrosorna i vinröd spets. Joho, den sorten känner man till!" Eller så är jag bara känslig...

I vilket fall, efter ett tag brukar en av expediterna långsamt närma sig och lite försynt fråga om hon kan hjälpa till. Svarar man då "Javisst, jag söker det eller det", så brukar en knappt hörbar suck av lättnad komma över hennes läppar, och hon griper sig an uppgiften med stor frenesi. Svarar man däremot "Nej, jag ska bara titta lite", så brukar svaret bli, "Jaha, säg bara till om det är något du undrar över", och så börjar hon sortera hipsters, stripsters, balconetter eller vad det nu kan vara, medan hon (det är alltid en hon, förståeligt nog, det gäller ju damunderkläder) håller sig i närheten och övervakar varje rörelse man gör. Creepy...
Kan det vara så att det är vanligare att kvinnor köper kalsingar till sina karlar, för ingen reagerar väl på det? För inte är det väl SÅ ovanligt att karlar köper underkläder till sina fruar/sambor?
Eller så är det som jag skrev tidigare i inlägget, att jag bara är känslig...

För övrigt anser Maria att det är en estetisk katastrof att mittpulpeten är smalare än de två yttre i "nya" Jeopardy. Sådetså.
/ Håkan

Inga kommentarer: