01 februari 2006

Parkeringsböter

För det första: This is a true story.
För det andra: Jag är en förhärdad brottsling.
För det tredje: Jag är en allmänt hemsk människa.
Vi tar det från början. Idag skulle jag göra en insats för mänskligheten och lämna blod. Jag får en kallelse ungefär var tredje månad till denna uppgift som jag gör med glatt hjärta. Kan man hjälpa till i sjukvården på ett så enkelt sätt så ställer man givetvis upp. Och tro mig, jag gör det inte för pengarna, ersättningen är låg, minns jag rätt är det 40 kronor som man får välja om man ska skänka till t ex cancerforskning, ta emot i form av ett presentkort, eller välja någon produkt ur det inte alltför digra utbudet. Jag brukar alltid skänka till forskning, eftersom det inte är så mycket pengar att shoppa för, om jag säger så. MEN, idag gjorde jag ett undantag, och bad att få ett paraply istället, kan vara bra att ha i bilen tänkte jag. FÖRMODLIGEN var det för denna min själviska handling som jag blev omedelbart straffad. När jag kom ut till parkeringen bredvid lasarettet hade jag fått p-böter! Till saken hör att när man får kallelsen till blodcentralen följer det också med en liten lapp som man ska använda som p-biljett. Denna hade jag givetvis satt innanför bilrutan, och trodde att allt var frid och fröjd. Men jag hade ställt bilen på fel parkeringsområde! Vilket jag missat att läsa. Det finns nämligen två områden...
Detta gör alltså att jag kallar mig för en förhärdad brottsling.

Nu till varför jag är en hemsk människa.
När den första ilskan lagt sig tänkte jag att detta måste jag göra nå'nting åt. Vad göra?
Jo, tänkte jag, en sådan nitisk, smidig och engagerad parkeringsövervakning måste givetvis premieras. Alltså åkte jag iväg till närmaste butik och köpte en bulle (pistagelängd för att vara exakt). Sedan skrev jag en lapp som löd ungefär så här:
"Jag vill på detta sätt tacka för er insats för den ökade trafiksäkerheten som ni gjort, eftersom ni idag gett mig parkeringsböter när jag varit på blodcentralen och lämnat blod. Detta allvarliga fel som jag begått (rätt parkeringslapp, fel område) måste naturligtvis beivras. Hoppas bullen kommer att smaka bra."
Denna lapp bifogades sedan ovan nämnda pistagelängd och jag åkte till tekniska kontorets trafikavdelning, gick in i trafikvakternas fikarum, och sa "Hej på er, jag tänkte bara lämna den här till ert fika nu på eftermiddagen". Alla sken upp och såg väldigt överraskade och glada ut. De tackade och tog emot, varvid jag gick därifrån.
Om de var lika glada när de läste lappen får vi aldrig veta.
Kanske var det elakt gjort, jag vet inte. Det var dock ironiskt menat får jag väl erkänna.
Jag tyckte att det var lite osmidigt gjort av parkeringsvakten, det var ju inte i egoistiskt syfte jag parkerat just där. Men det är klart, jag är ju jävig i detta fall. Och fel hade jag ju trots allt gjort. Men ändå... :-/
/ Håkan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra gjort håkan! Pistagelängd ska dom ha! hoppas ni har det bra! kram jennie o magnus

Sofia sa...

Hej!

Vilken rolig grej! Helt underbart!! Sån't skulle man göra mer...om man bara kommer på tanken och om man vågar.

Och som jag sagt förut - ni skriver otroligt bra. Riktigt schysssst...faktiskt!

Länge leve pistagelängen!
Kram / Sofia

Louise sa...

Ha Ha Ha!! Detta inlägg gjorde en annars rätt ointressant dag betydligt roligare