05 februari 2006

Kompis-in-a-box

Nu är det hög tid att jag får skriva ett inlägg.
Jag är faktiskt oxå medlem av den här familjen och jag har förstått att den här varma lilla brummande saken kan användas till annat än att värma tassarna på.

Jag är drygt ett halvår gammal, född i Byske och går under benämningen "Den Tjocka"
Jag är katt.
Världens finaste, om ni frågar mig, men en sån sak är ju så högst individuell.

Iallafall, jag skulle vilja berätta om begreppet "Kompis-in-a-box".

När man har en hel lägenhet att sköta om så blir man lite lätt uttråkad ibland.
Eftersom man inte är begåvad med att kunna uttrycka sig i de läten som mina människor gör så måste man ta till andra medel för att kommunicera.

Till att börja med måste man göra sin beställning.
Detta gör man genom att lägga sig an med en uttråkad hållning och småsur blick. Hjälper inte detta kan man väcka uppmärksamhet genom att göra sånt som människorna sagt att man inte får. Gå på borden, klösa i soffan och äta på blommorna.
Man kan även "svansa" deras mat, detta innebär att man hoppar upp i knät på dem när de äter och daskar upp svansen i deras matskål - mycket effektivt.
Skulle även detta misslyckas kan man alltid riva ner något i golvet. Ju dyrare desto bättre.
Efter en tids beställningsagerande förstår de vad man vill och ringer till kompisaffären.

Man vet att man lyckats när de tar fram kompis-boxen och går ut i utet. (Själv har jag så sällan varit i utet, men jag antar att det är tvättstugan för dit har jag fått följa med ibland, obehagligt ställe för övrigt)
Sedan följer en viss leveranstid.
Men efter en kort tids väntan får man sin leverans. En liten låda med kompis.
Människorna hjälper till att öppna luckan och innehållet ramlar ut.

Kompisen är alltid okissad när hon kommer så man får börja med att följa henne in på kattlådan. Efter det är det dags för leveranskontroll. Detta görs enklast genom att lukta där bak.
När man vet är det är rätt kompis kan man börja leka.
Förutom till lek är hon även mycket användbar när man vill komma åt saker som ligger lite högt. Hon är nämligen lite bättre på att hoppa upp på ställen där jag, "Den Tjocka", inte kommer upp.
Med lite övertalning kan hon sedan knuffa ner föremål och går de sönder kan man snabbt avlägsna sig och slippa få skulden. Jättebra!

Efter en tid när man blir trött på kompisen så kan man gå och lägga sig i kompis-boxen, för att på så sätt visa för sina människor att det är dags att lämna tillbaka varan.
Det är roligt att ha henne hemma, men ganska skönt när man får vara ensam med sina människor och själv få vara i centrum.
Min kompis, och dessutom syster, heter Stella och är faktiskt den bästa kompisen man kan ha.
Jag hoppas att ni oxå har bra kompisar för det är viktigt. Och om ni någon gång tvivlar på att det är rätt kompis ni fått hem så kom ihåg att det bara är att lukta där bak.

Nej, nu är det dags att gå ronden i lägenheten igen.
Jag har inte avlövat hela fikusen ännu så det är mycket att stå i.

Mjau på er!
/Zelda

Inga kommentarer: