08 februari 2006

Älglyft

Ikväll har Maria en After-Work-kväll med sina kolleger, så jag och katten får roa oss själva.
Den tiden har jag bland annat ägnat åt att se på re:agera, som här i Västerbotten bland annat handlade om ett av de jippon som kommer att ske under Wilhelmina Winter Weekend. Bland många andra saker ska man ha en Strong-Man tävling där man som ett delmoment ska se om de orkar lyfta en djupfryst (död) älg!
Detta har då givetvis skapat en del motstånd från de djurvänner som finns, då man anser att det är ovärdigt att hantera döda djur som leksaker i en styrkelyftstävling. Andra å sin sida anser att detta är en bra grej som skapar publicitet för bygden och sätter Vilhelmina på kartan i människors medvetande.

Jag lägger mig inte i debatten, den får de lösa bäst de vill, jag tänkte bara informera er om denna tilldragelse. För de som tänker åka dit och titta på spektaklet så pågår Wilhelmina Winter Weekend under tiden 9:e till den 12:e februari.

För övrigt är det så att den djupfrysta älgen redan finns på plats i Vilhelmina, och den har tillbringat de tre senaste veckorna till allmän beskådan på taket till ortens ICA-butik.
Go'kväll på er!

/ Håkan

PS! Lite extra värdelös information:
I 13 av Sveriges 21 län finns platser som har ordet bastu i sitt namn. Sammanlagt 275 "bastuorter" finns i landet. Flest finns inte helt överraskande här i Västerbotten (129 st) .
Jag nämner bara Bastuträsk, ort med (ö)känd järnvägsstation.
DS

Inga kommentarer: