14 december 2007

Späckad dag

Så var det då fredag.
Det började med en panikartad start på jobbet. Den HotFix som jag installerade hos en av vårt lands tre största städer igår kväll fyllde sitt syfte, det som den skulle fixa till fungerade perfekt.
MEN, den hade en del defekter på andra håll så den stadens socialförvaltning var i fullständigt uppror, eftersom i princip inget annat fungerade.
Så det blev till att backa tillbaka till ursprungligt läge och be mina kollegor kodarna fixa till det de ställt till med så vi slapp hamna i Kvällsposten.
Det är en av nackdelarna med jobbet, om vi gör ett alltför kraftigt misstag hamnar vi på löpsedlarna med braskande rubriker:
SOCIALBIDRAGSTAGARNAS JULPENGAR KUNDE INTE UTBETALAS!
UPPRÖRDA MEDBORGARE STORMADE SOCIALKONTORET.
Och vi hade fått skulden.
Lyckligtvis lyckades vi reda ut problemet, men en del kollegor (läs chefer) hann bli kallsvettiga...
Sedan bar det iväg på innebandyträningen.
Under eftersnacket ringde en av mina vänner som är krögare och undrade om jag kunde göra en blixtutryckning. Såklart man ställer upp.
Uppgiften var att storma till Systemet och köpa en julsnaps till de gäster som åt julbord på hans restaurang. Sagt och gjort, snabb sväng till Systemet, fort in och fort ut med en pava snaps, och snabb leverans till restaurangen. Kom in med ett leende på läpparna och langade fram flaskan på bardisken.
Ridå.
Personalen tittade på mig som om jag var mindre vetande och utbrast: Kommer du med en flaska? Vi behöver EN KARTONG (läs 12 flaskor!) med julsnaps!!
Snabbt in i bilen igen och tillbaka till Systemet för att inhandla en kartong julsnaps till det facila priset av 2328 kronor. Denna gång blev de guschelov nöjda...
Sedan bar det hem för att äta middag (nu var klockan 19.30 och jag var hungrig), Bullens Pilsnerkorv har aldrig smakat bättre, kan jag lova.

Därefter bar det iväg till restaurangen eftersom det var utlovat en gratis pilsner av min vän.
Jo tjena, när jag kom dit hade diskmaskinen pajat, stort kaos.
Vad gör man i det läget när 105 personers julbordsätningsporslin ska diskas och maskineriet inte fungerar? Jo, man lastar in allt i en skåpbil för att köra till en fabriksrestaurang som han också driver. Tills man kommer på att nycklarna dit ligger i en bil som just då befinner sig fyra mil bort. Ut med allt igen och börja förbereda att handdiska alltihop. Då kommer nå'n på att "den och den nog har en nyckel att låna ut". Snabbt samtal och jajjamen, det går fint.
Lasta i allt i skåpbilen igen och gör klart för avfärd.
Då börjar diskmaksinshelvetet att fungera!
Så det blir till att lasta ut allt IGEN, och bära in i köket för diskning.
Pust...
Nåja, allt ordnade sig och det blir som det brukar bli när man har med krögare att göra.
En kväll att minnas...
:-)
/ Håkan

Inga kommentarer: