03 december 2007

Sportgeni

Min sambo har många talanger.
Men vad ni kanske inte visste är att han är en sportfrågesavant.
För ett antal jular sedan fick vi ett Sport GENI i julklapp av min halvbror, ett slags TP med enbart sportfrågor.
Roligt med frågesport tänkte jag - då vi satt där en mellandag. Drack julmust, åt praliner och dukade upp för tävling.

Detta var första och enda gången vi spelade mot varandra.

Efter den totala utklassningen som skedde insåg jag att Håkan är en sportfrågornas Rainman.
Numera tar jag fram korten ibland och läser ett 50-tal frågor bara för att det är så himla häftigt.
Förutom alla mått, distanser, höjder, regler och rekord som slagits genom hela idrottshistorien kan han namnet på varenda idrottsman och kvinna som någongång deltagit i någon form av tävling.

Jag menar, är det normalt att veta vilken finländare som tog OS-guld på 5000 resp. 10 000 m löpning 1972 och 1976, vilket rekord som Roger Bannister slog 1954, vem som var den förste ickeryss eller ickenordisk som tog medalj i längdskidor i OS eller vem som tände den olympiska elden i Los Angeles 1984?
Hör det till vanlig allmänbildning att veta hur långt det är mellan linjerna på planen i amerikansk fotboll eller vad isländskan hette som tog OS-brons i stavhopp i Sydney-OS.
Alltså - hon vann inte ens - hon kom trea!

Det är nästan otäckt att han minns allt, ALLT, som han någonsin hört eller sett.
Jag som knappt kan komma ihåg mitt eget personnummer.
Orättvist... på nått sätt.

/Maria

Inga kommentarer: